PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN PRASEKOLAH
LATAR BELAKANG (Akta)
Kementerian Pendidikan telah
menyatakan dalam Akta Pendidikan 1996 dan diperjelaskan lagi dalam
Peraturan-Peraturan Pendidikan (Prasekolah)1997, yang ditulis dalam perenggan
:
5. (1) Tiap-tiap tadika hendaklah membuat penilaian
berterusan tentang perkembangan murid-muridnya dalam domain kognitif,
afektif dan psikomotor.
22 (2) Kurikulum Prasekolah Kebangsaan yang ditetapkan di bawah Subseksyen (1)
hendaklah menyatakan pengetahuan,
kemahiran dan nilai yang dijangka akan diperoleh oleh murid-murid
pada akhir tempoh pendidikan prasekolah masing-masing.
Akta Pendidikan 1996 Seksyen 24, Peraturan-Peraturan Pendidikan
(Kurikulum Prasekolah Kebangsaan) 2002, Menteri membuat peraturan-peraturan
yang berikut :
Seksyen 24 – Kuasa untuk
membuat peraturan berhubungan dengan pendidikan prasekolah
‘Menteri boleh membuat
peraturan-peraturan untuk melaksanakan peruntukan Bab ini’.
8. Rekod Kemajuan Murid
Guru hendaklah membuat
penilaian berterusan tentang perkembangan murid dan merekodkan perkembangan
itu mengikut cara yang ditetapkan oleh
Ketua Pendaftar dari masa ke semasa.
PENTAKSIRAN PRASEKOLAH
Definisi : Merupakan satu proses yang
sistematik untuk memperoleh maklumat perkembangan murid bagi membantu guru
membuat penilaian.
TUJUAN PENTAKSIRAN
PRASEKOLAH
·
Mengenalpasti kelebihan
dan kekurangan murid.
·
Menjalankan tindakan
susulan yang sesuai dengan serta merta.
·
Meningkatkan
pembelajaran murid.
BUKAN untuk melabel dan
membandingkan murid dengan murid lain.
CIRI-CIRI PENTAKSIRAN PRASEKOLAH
·
Mementingkan
proses untuk menghasilkan produk.
·
Dijalankan
dalam suasana semulajadi (naturalistik).
·
Dijalankan
dalam suasana tidak formal.
·
Dijalankan
secara berterusan, bukan hanya pada akhir pembelajaran.
·
Bersifat
diagnostik: mengenalpasti kekuatan, kekurangan dan keperluan.
KEPENTINGAN PENTAKSIRAN
GURU ;
·
Mendapatkan
gambaran tentang perkembangan murid.
·
Menilai
keberkesanan pengajaran yang dijalankan secara berterusan.
·
Membantu
memperbaiki p&p dan merancang tindakan susulan.
MURID ;
·
Melalui
maklumbalas pentaksiran, murid akan dapat :
·
Memahami
tujuan mereka belajar dan perkembangan mereka.
·
Motivasi
dan keyakinan diri untuk mencuba lagi bagi meningkatkan prestasi mereka.
PERKARA YANG DITAKSIR
Perkara yang ditaksir merupakan
konstruk yang terkandung di
dalam KSPK yang terdapat dalam :
·
Tunjang
Komunikasi
·
Tunjang
Kerohanian, Sikap dan Nilai
·
Tunjang
Ketrampilan Diri
·
Tunjang
Fizikal dan Estetika
·
Tunjang
Sains dan Teknologi
·
Tunjang
Kemanusiaan
KONSTRUK
Merupakan
pengetahuan, kemahiran dan nilai yang hendak dibangunkan dalam diri murid yang
dikenalpasti daripada Fokus, Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran.
Contoh
: Tunjang Komunikasi terdapat 5 Konstruk iaitu
Kemahiran Mendengar, Kemahiran Bertutur, Kemahiran Membaca Perkataan,
Kemahiran Membaca Ayat dan Kemahiran Menulis
Tahap
penguasaan murid terhadap pengetahuan, kemahiran dan nilai diukur melalui Standard Prestasi.
STANDARD PRESTASI
Merupakan
satu set kriteria umum yang menunjukkan tahap-tahap prestasi yang perlu murid
pamerkan sebagai tanda bahawa sesuatu perkara itu telah dikuasai murid. Standard
Prestasi digunakan semasa kita mentaksir.
PERLAKSANAAN PENTAKSIRAN
PRASEKOLAH
Pentaksiran prasekolah
melibatkan :
i) Merancang
ii) Membina Instrumen
iii) Melaksanakan Pentaksiran
iv) Merekod
KAEDAH PENTAKSIRAN
·
Dalam
pendidikan prasekolah pentaksiran dibuat melalui PEMERHATIAN.
·
Pentaksiran
boleh dijalankan dengan melibatkan orang lain seperti rakan sebaya, Pembantu
Guru, ahli keluarga dan komuniti di mana bersesuaian.
·
Apa
yang diperhatikan ?
i). Lisan
ii). Projek
iii). Hasil Kerja
iv). Tingkahlaku
v). Lain-lain
1) LISAN (L)
·
Lisan adalah pertuturan
dan percakapan.
·
Merangkumi dua kemahiran
iaitu mendengar dan bertutur.
·
Melatih murid mendengar
dengan teliti.
·
Murid dapat bertutur
dengan bertatasusila.
·
Dapat melahirkan
perasaan dan pendapat dengan yakin.
2) PROJEK (P)
·
Dibuat
dalam bentuk individu atau kumpulan dalam jangkamasa tertentu.
·
Proses
kerja daripada mula hingga akhir.
·
Mementingkan
proses dan produk.
3) HASIL KERJA (HK)
·
Produk
yang dihasilkan oleh murid selepas sesuatu aktiviti dijalankan.
·
Hasil
kerja tidak semestinya dalam bentuk lembaran kerja.
·
Contoh
hasil kerja :
Ø
Gambar
atau lukisan.
Ø
Sampel
tulisan.
Ø
Binaan
/ model.
Ø
Cerita
yang ditulis.
Ø
Buku
skrap.
4) TINGKAHLAKU (TL)
Tingkahlaku adalah merujuk
kepada tindakan atau tindakbalas dalam
sesuatu situasi. Tingkahlaku murid boleh
diperhatikan dan dinilai contohnya ketika murid:
Ø Mengurus diri.
Ø Bermain bersama rakan.
Ø Membuat kolaj dalam kumpulan.
Ø Menyelesaikan masalah bersama rakan.
Ø Menyusun blok bersendirian atau bersama rakan.
SUMBER EVIDENS LAIN (LL)
Maklumat
yang diperoleh daripada pihak ibu bapa, ahli keluarga, rakan sebaya, Pembantu
Guru, komuniti dan catatan daripada instrumen-instrumen lain.
1) SENARAI SEMAK
Definisi: Senarai semak ialah senarai
item yang disediakan untuk mengenal pasti perkembangan dari segi pengetahuan, kemahiran,
sikap dan kebolehan. Senarai item yang disediakan adalah untuk menentukan sama
ada :
Ø
sesuatu tingkahlaku/ciri
dapat diperhatikan
Ø
sesuatu pelakuan telah
dilakukan
Ø
kekerapan sesuatu
tingkah laku diperhatikan
Perkara yang perlu diberi perhatian :
Ø Disediakan lebih awal sebelum
pemerhatian dibuat.
Ø Tingkahlaku yang diperhatikan
dinyatakan dengan ringkas dan jelas
Ø Digunakan untuk melihat/menilai
tingkah laku mudah dalam konteks semula jadi.
Ø Hanya kemahiran penting
dinyatakan dalam senarai semak.
Ø Item disusun mengikut
pemeringkatan supaya dapat memperlihatkan perkembangan tingkahlaku yang ingin
diperhatikan.
Ø Tidak menunjukkan darjah
kemajuan hasil pembelajaran atau tingkah
laku murid
Ø Pemerhatian hendaklah dilakukan
beberapa kali untuk mendapat maklumat/amalan yang lebih tepat / tekal.
Contoh Rekod Senarai Semak |
2) SKALA KADAR
Darjah kemajuan yang
menggambarkan pencapaian murid. Skala -
secara angka atau gred.
Semasa merancang guru perlu
menentukan :
·
Tajuk
·
Kemahiran , tingkahlaku dan aktiviti
dinyatakan dengan jelas.
·
Penerangan skala dinyatakan.
2) REKOD ANEKDOT
Definisi : Satu catatan mengenai peristiwa atau tingkah laku
murid yang dianggap penting, dan signifikan untuk direkodkan. Anekdot ditulis
secara objektif untuk menerangkan apa yang berlaku, bila dan dimana berlaku.
Prosedur ;
·
Membuat
pemerhatian terhadap peristiwa yang berlaku
·
Mengenal
pasti peristiwa yang penting/ signifikan kepada aspek perkembangan murid
·
Menulis
maklumat selepas peristiwa berlaku
Panduan
Menulis Rekod Anekdot ;
·
Buat
catatan dalam buku nota bagi memastikan insiden yang akan direkodkan tidak
tercicir
·
Rekod
hasil pemerhatian sebaik sahaja selesai pemerhatian dibuat
·
Menulis
apa yang dilihat secara objektif
·
Masukkan
respon orang lain sekiranya ada kaitan dengan tingkah laku murid yang
diperhatikan
·
Pastikan
peristiwa dicatat mengikut urutan
·
Maklumat
yang direkod hendaklah berpandukan peristiwa yang menggambarkan perkembangan
murid
3) REKOD BERTERUSAN
Definisi : Rekod Berterusan merupakan catatan dalam bentuk
cerita ( narative) yang dibuat ke atas individu atau kumpulan murid semasa berlakunya
sesuatu peristiwa. Pelakuan atau pertuturan murid dicatat sepanjang tempoh
pemerhatian. Tempoh pemerhatian 3 – 5 minit.
Prosedur
;
·
Fokus
kepada murid yang ingin diperhatikan.
·
Pastikan
item yang akan difokuskan semasa pemerhatian.
·
Rekodkan
apa yang dilakukan oleh murid secara terperinci, tepat dan padat.
·
Catatkan
dengan jelas setiap perlakuan mengikut urutan.
Panduan
Menulis Rekod Berterusan ;
·
Rekod
perkara yang benar-benar berlaku.
·
Guna
bahasa yang mudah difahami.
·
Guna
singkatan semasa mencatat.
·
Tulis secara terperinci tingkahlaku yang diperhatikan.
·
Tulis
secara objektif, tidak terlalu deskriptif dan “judgemental”.
·
Pastikan
buku nota atau kertas catatan atau pensel diletak di tempat yang strategik dan sulit.
PERBEZAAN ANTARA REKOD
ANEKDOT DAN REKOD BERTERUSAN
REKOD
ANEKDOT
|
REKOD
BERTERUSAN
|
Ø Dirancang/tidak
dirancang
Ø Cerita
semula
|
Ø Dirancang
Ø Catat
setiap perlakuan/pertuturan yang diperhatikan (rakaman semula)
|
TATACARA PENYIMPANAN REKOD
·
Instrumen
(digunakan untuk menilai murid secara kumpulan) disimpan di
dalam fail induk.
·
Instrumen
(digunakan untuk menilai murid secara individu)
disimpan dalam portfolio.
·
Di
simpan di tempat berstatus sulit.
·
Perlu
dikemaskini dari masa ke semasa
TINDAKAN SUSULAN
Mempunyai
2 jenis tindakan susulan :
1. Pengukuhan dan
pengayaan pembelajaran
·
Murid
yang sudah menguasai
·
Perlu
latihan lebih mencabar
·
2. Bimbingan dan
pemulihan
·
Murid
belum menguasai dan masih dalam proses menguasai standard
·
Perlu
galakan dan aktiviti bimbingan
ETIKA PENTAKSIRAN
·
Hasil
pemerhatian hanya boleh dibincangkan dengan
pihak tertentu sahaja.
·
Rekod
tidak boleh dipamerkan.
·
Mengambil
gambar atau rakaman video perlu atas kebenaran ibu bapa/penjaga.
·
Rekod
perlu diberi kepada ibu bapa/penjaga di akhir tahun.
LAPORAN PERKEMBANGAN DAN KEMAJUAN
MURID
· Pelaporan adalah hasil rumusan dan analisis tentang
perkembangan murid.
Ulasan perlu memenuhi kriteria kebolehan dan pencapaian sebenar murid.
·
Rumusan perkembangan murid dibuat berdasarkan
tunjang dan aspek lain yang ditentukan